Lærervejledning

Engelsk er ikke længere et nyt fag for eleverne i 3. klasse, som allerede har ”smagt” på faget og sproget. Derfor er Thumbs up 3 tilrettelagt som en opfølger på disse første års engelskundervisning, hvor det helt basale ordforråd, herunder tal, farver, m.m., forventes gennemgået. Thumbs up 3 vil derfor tage andre emner op. Et gennemgående træk ved bogen er, at ordforråd, øvelser og færdigheder repeteres løbende gennem forskellige temaer for at styrke elevernes læring.

Thumbs up 3 er udarbejdet med udgangspunkt i Folkeskolereformens krav om bevægelse i undervisningen.

Bogen og websitet

Thumbs up 3 består af en elevbog samt et website med forslag til aktiviteter samt lærervejledning. I elevbogen finder du 12 forskellige temaer: Back to school, Superheroes, Halloween, Pets, Christmas, Morning routine, Valentine’s Day, After school routine, Outdoor activities, Jobs, Robots, samt Fruit and Vegetables, som vi anbefaler man arbejder med i den rækkefølge, bogen lægger op til, da der er progression i temaerne, og da nøgleord i et tema ofte indgår som repetition i et efterfølgende tema. Herudover optræder årstiderne med hver deres tema, Autumn, Winter, Spring, Summer – disse temaer er placeret bagerst i bogen, så de kan trækkes ind som et ekstra tema henover året, når det passer ind i lærerens årsplan.

Målene for hvert tema præsenteres i elevbogen, så eleverne hele tiden ved, hvad det er, de skal arbejde med og lære. Herudover er der på hver side en oversigt over temaets ordforråd (key words, action words, prepositions, m.v.), billeder til inspiration for dialog samt en lille tekst til højtlæsning. At læse på engelsk er en ny og krævende disciplin, som må tilpasses den enkelte klasses niveau og eleverne individuelt. Bogens bærende princip er derfor hele vejen igennem at give rig mulighed for, at den enkelte lærer kan tilrettelægge en undervisning ud fra de tilgængelige materialer, som passer til de elever, han eller hun har.

På websitet har vi derfor under hvert tema forslag til konkrete aktiviteter, bevægelse og lege, som knytter direkte an til siderne i elevbogen og derudover forslag til ekstra aktiviteter, sange, bevægelseslege og flashcard games, som kan inddrages efter behov og lyst. Til de fleste emner er der også en kort, letlæst bog tilknyttet, der tager udgangspunkt i de gennemgåede nøgleord.

Et væsentligt element ved Thumbs up 3 er bevægelse i undervisningen (jf. Folkeskolereformen). Til alle emner finder du derfor forslag på websitet til at aktivere eleverne fysisk og herigennem styrke deres indlæring.

Thumbs up 3 er et fleksibelt, let tilgængeligt materiale med masser af variationsmuligheder – både i forhold til aktivitetstyper og organisationsformer. Vi anbefaler, som nævnt, at du tager emnerne i rækkefølge af hensyn til repetition af ordforråd i senere temaer, men i princippet lægger materialet op til, at den enkelte lærer har meget frie hænder. Man kan som lærer også vælge at lade sig inspirere af websitets forslag til ekstra aktiviteter og fordybe sig i et udvalgt tema og springe lidt lettere hen over andre temaer – alt efter lyst, behov og elevgruppe.

Metodiske og didaktiske overvejelser

Temaerne i Thumbs up 3 knytter hver især an til specifikke videns- og kompetencemål, som eleverne præsenteres for på første side under de enkelte temaer. For at styrke elevernes læring lægger vi op til, at man taler med børnene om de konkrete mål, idet sandsynligheden for, at eleverne lærer det, vi ønsker de skal lære, øges, når de ved, hvad der forventes af dem. Har man gennemgået Thumbs up 1, 2 og 3 har man ligeledes været omkring alle delemner i Fælles mål for 1-4. klasse.

Aktiviteterne i Thumbs up 3 er udarbejdet med fokus på aktivering af eleverne gennem dialog og bevægelse, herunder eksempelvis Cooperative Learning. Materialet giver eleverne et grundlæggende ordforråd og gennem dialog, fysisk aktivitet og kobling mellem ord og bevægelser repeteres og forstærkes indlæringen, så ordforrådet udvikles fra passiv forståelse til aktiv brug af ord og udtryk.

Gennemgang af temaer

Vi anbefaler følgende struktur til præsentation af de forskellige temaer, da vi mener, at faste, genkendelige rammer skaber tryghed for eleverne; en tryghed som er afgørende for, at de kaster sig ud i nye udfordringer.

Hvert tema indledes med en gennemgang af temaets mål og en snak om illustrationerne i elevbogen; hvad forestiller illustrationerne? Kender eleverne allerede nogle ord, som passer til temaet (evt. noget som de kan se på billedet)?

Herefter foreslår vi, at man gennemgår og synger den sang, som står i elevbogen eller er at finde i lærervejledningen på hjemmesiden. Dette følges op af en gennemgang af de key words og evt. action words, m.v. (med tilhørende flashcards), som hører temaet til, inden eleverne i par, grupper eller via forskellige samarbejdsstrukturer opfordres til at bruge sproget og temaets nye ord mundtligt og gennem bevægelse. Dette gøres først ved gentagelser efter læreren og, når det kan lade sig gøre, ved koblingen mellem ord og bevægelse; fx strong – eleverne viser de er stærke ved at spænde deres armmuskler, boots – eleverne peger på deres fodtøj.

Den fælles og (efterhånden som skoleåret skrider frem) genkendelige gennemgang af mål, sang og flashcards er en god og tryg indgangsvinkel til det nye tema og ordforråd.

Herefter går man videre til de aktiviteter, herunder både dialog, skriftlighed og bevægelse, som lærervejledningen på websitet lægger op til under de forskellige temaer. Aktiviteterne er inddelt i rækkefølge, sådan som vi har forestillet os, at der kan arbejdes med temaet.

Evaluering
Evaluering er vigtigt for både elever og lærere. Som elev er det motiverende at få feedback på det arbejde, man har lavet. For læreren er evalueringen et bevis på og et praj om, hvor langt de enkelte elever er nået i indlæringen, og om der er særlige emner, der kræver ekstra opmærksomhed.

Efter hvert tema anbefaler vi, at læreren anvender aktiviteten Listen and tick. På denne måde får læreren indsigt i, om eleven har forståelse for temaets ordforråd.

Klasseværelset
Klasseværelset bør indrettes med plads til ophængning af flashcards til det aktuelle emne (på fx en tøjsnor), sangtekster, m.v. I undervisningen bør læreren tilstræbe at tale engelsk mest muligt, og denne udfordring lettes ved muligheden for hele tiden at kunne pege på billeder/flashcards af ordene, ligesom læreren bør tilstræbe at gestikulere og koble en specifik bevægelse på nye eller svære ord. På denne måde visualiseres noget af lærerens sprog for eleverne, ligesom kombinationen af det auditive, det visuelle og bevægelse understøtter elevernes forskellige læringsstile.

Forældrene
Forældrene bør også inddrages som part i elevernes sprogindlæringsproces. Derfor har elever og forældre adgang til websitet hjemmefra. Denne del er vigtig, da det ligger os på sinde, at eleverne skal have mulighed for selv at øve/arbejde videre med det, som er introduceret i skolen.

På fanebladet "Til forældrene" på hjemmesiden kommer vi med gode forslag og ideer til, hvordan forældrene kan støtte op omkring deres barns engelskundervisning i 3.klasse.  

Rigtig god fornøjelse.