Temaet ”The Alphabet” indledes med en kort snak om familien og landet Irland ud fra side 12 og 13 i elevbogen.
Info om landet findes her.
Herefter kan man høre sangen ”The Alphabet Song”, som giver eleverne et auditivt og visuelt input med temaets ord, hvorefter man præsenterer flashcardsene med temaets ordforråd. Der er mange ord tilknyttet temaet, da hvert bogstav er repræsenteret med et ord.
Man vælger dernæst de andre aktiviteter og lege m.m., man vil bruge under arbejdet med temaet.
Aktiviteterne er også i dette tema listet med progression fra receptive til produktive aktiviteter.
Har du brug for at gennemgå arbejdsbogens sider for klassen, findes de i pdf versioner under menupunktet "IT-tavlen".
Evaluering
Aktiviteten ”Listen and tick” laves som afslutning på temaet. På denne måde opnås en indsigt i, om eleven har forståelse for ordforrådet indlært under dette tema. Det er også et ark, som kan gemmes til forældresamtalerne.
"Listen and tick" findes under lærerens vejledning i hovedmenuen.
Vocabulary
A – apple, b – banana, c – cake, d – doll, e – elephant, f – fish, g – ghost, h – horse, i – ice cream, j – juice, k – key, l – lamp, m – mouse, n – nut, o – orange, p – pencil, q – queen, r – rain, s – snake, t – tea, u – umbrella, v – van, w – window, x – x-ray, y – yo-yo, z – zebra.
Målene for temaet
1: Vi skal lære alfabetet.
2: Vi skal kunne forstå bogstaverne.
3: Vi skal kunne sige bogstaverne.
4: Vi skal lære nye ord til hvert bogstav.
Målene kan bruges sammen med eleverne, når temaet startes op, så eleverne kan se, hvad de skal lære. Undervejs bruges målene som en tjekliste til, hvor langt man er nået. De kan bruges som klassens fælles mål eller som udgangspunkt for mere individuelle mål for eleverne.